Geslaagd concept van een future-proof inrichting
Bekaert koos in 2017 om af te stappen van de traditionele kantoorruimtes en te gaan voor een landschapskantoor met flexibel, in de toekomst uitbreidbaar meubilair. Met de integratie van nieuwe medewerkers in 2024 bleek het future-proof concept geslaagd!
Projectinfo
Project: Bekaert HQ
Locatie: Zwevegem
Betrokken partners: Vitra
Efficiënt inzetten van gebouwen en werkplekken
Na het implementeren van hun telewerk policy maakte Bekaert de oefening om al hun gebouwen zo efficiënt mogelijk in te zetten. Daaruit volgde dat ze nog heel wat bijkomende collega's konden verwelkomen op hun hoofdkantoor. Aan het woord is Ann D’Hoore: “Deze verhuis bracht heel wat uitdagingen met zich mee. Zo dienden 90 bijkomende werknemers een plaatsje te krijgen in de open office kantoren van het hoofdgebouw. En dienden we dus de akoestiek te herbekijken.”
Hoe Bekaert dit in de praktijk realiseerde, wordt door Ann verduidelijkt: “Aangezien we in het verleden al succesvol samenwerkten met Vitra hebben wij met hen terug contact opgenomen. Bij de keuze van meubilair was er toen reeds rekening gehouden met een mogelijke capaciteitsuitbreiding. Zo werd het meubilair van ons vroegere hoofdkantoor in Kortrijk hergebruikt op de executive floor. Aangezien deze zich onder het dak bevindt, is dit de ideale plaats om de kleinere éénpersoonsbureaus op te stellen. Onze platformtafels in de open office kantoren hadden vroeger vier werkplaatsen. Ondertussen werden onze platformtafels uitgebreid tot vier vaste werkplaatsen, voor wie meer dan twee dagen per week op kantoor werkt, en twee flexibele werkplekken voor andere medewerkers. Daarnaast installeerden we bijkomende belcellen en akoestische vergaderruimtes, beiden omkleed met stof voor een optimaal akoestisch effect.”
Een positieve impact op interne samenwerking en communicatie
Dat de verhuis naar het open office door de medewerkers als succesvol beschouwd wordt, vertelt Ann ons met trots: “Ook collega's die initieel wat terughoudender waren omdat ze uit een gesloten kantoor omgeving kwamen, hebben ondertussen de positieve ervaring van interactie en samenwerking tussen verschillende collega’s in het open office omarmd.”
De duurzaamheid van een gebouw slaat ook op de gebruiksduur ervan. Vandaar het belang van een modulaire, uitbreidbare inrichting. Ann D’Hoore, Global Real Estate Director Bekaert
Een geslaagde proof-of-concept
“Bekaert wou van een traditionele kantooromgeving overgaan naar een open landschapskantoor en dit met volledige ondersteuning van het topmanagement en de CEO, die op de dag van vandaag nog steeds op zit-sta-werkplekken en met zit-sta-vergadertafels werkt.”, aan het woord is Michel Callebaut van Vitra.
“Toen al, in 2017, wisten we dat we een typologie werkplek dienden te creëren met de mogelijkheid om onze platformtafels uit te breiden van twee naar vier of van vier naar zes werkplekken. Het leuke nu, in 2024, met het centralisatieproject, is dat we merken dat deze proof-of-concept effectief geslaagd is. We hebben dus aan onze klant Bekaert kunnen bewijzen dat door het meubilair op een flexibele manier te benaderen ze heel wat medewerkers kunnen integreren in de hoofdzetel.“
Bekaert ziet het als groot voordeel van hun samenwerking dat Vitra op de meeste van hun collecties een naleverbaarheidsgarantie van 10 jaar biedt. Zo weet Bekaert dat als ze in de toekomst verder groeien ze steeds op Vitra beroep kunnen doen voor hun toekomstige inrichting.
Gezonde, inspirerende en ergonomische omgevingen creëren door de kracht van design. Michel Callebaut, Sales Manager Office Vitra
Een fijne werkplek voor open communicatie én geconcentreerd werken
Vitra weet dat de akoestiek bij een landschapskantoor heel belangrijk is. Michel toont dan ook aan dat verschillende Vitra producten een positieve bijdrage leveren aan een aangename akoestiek in de open office kantoren van Bekaert: “Zo zijn er de cubicles, die niet alleen langs de binnenkant maar ook langs de buitenkant gestoffeerd zijn en een geluidsabsorptie hebben van 30 decibel klasse A, wat enorm veel is. Bij de aanlandplatformen zijn er de gestoffeerde tussenpanelen die een extra bijdrage leveren. En dan zijn er nog onze dancing walls: een mooie combinatie tussen functionaliteit en akoestiek. Ze zijn mobiel en bieden tal van toepassingen zoals white bords, gestoffeerde panelen en er kan een monitor op geplaatst worden.”
Tot slot kregen we deze leuke anekdote van Ann mee: “Het andere gebouw is ondertussen verkocht en de koper was onmiddellijk geïnteresseerd om het mooie meubilair mee over te nemen.”
Voor meer informatie, contacteer:
B2Build Academy verenigt het volledige bouwteam. Want discipline-overschrijdend denken is de beste garantie voor toekomstgerichte oplossingen. B2Build Academy biedt kennis en inspiratie, trends en evoluties.
Word partner en zet proactief in op kennisdeling, samenwerking en dialoog tussen alle actoren binnen de bouwsector. Ontwikkel samen met niet-concurrentiële partners leadgenereratie op basis van gepersonaliseerde content rond referentieprojecten, hybride events en performante online marketing.
De Derde Long maakt deel uit van het B2Build Mediaplatform. Onze corporate partners onderschrijven de doelstellingen van B2Build, waarbij we ons richten tot de verschillende actoren in de bouwsector. Steeds met het oog op duurzame en circulaire ontwikkelingen of toepassingen in functie van samenleving en eindgebruiker.
Sluit gratis aan bij B2Build Academy en geniet van deze voordelen
- Toegang tot onze zes thematische bouwplatformen
- Deelname aan inspiratie-events rond actuele kennis uit de bouwsector
- Netwerking met het bouwteam
- Rechtstreeks contact met 60 fabrikanten