Duurzaamheid bekeken vanuit een holistisch perspectief
Design is per definitie niet tijdloos maar trend- en tijdgebonden vormgeving. Om tijdloos design te ontwerpen is er een doorgedreven visie nodig die inspeelt op een conceptuele mindset. Bij familiebedrijf Vitra is die visie doordrongen van ecologische en duurzaamheidsprincipes waardoor de creaties alle bindingen met de tijdelijkheid verliezen en iconische begrippen worden.
Projectinfo:
Project: Ecologische en duurzaamheidsprincipes
Betrokken partners: Vitra
“Duurzaamheid maakt deel uit van ons familie DNA,” verklaart Els Huijgens van Vitra. “Sinds het planten van het Vitra-zaadje in 1934 is de rol van ecologie en duurzame productie enkel maar vergroot. De Eames-chair, één van onze iconen die oorspronkelijk met een plastic schelp werd gefabriceerd, wordt nu vervaardigd met ‘post-consumer polypropyleen’, afkomstig van het afval uit de pmd-zakken. Datzelfde geldt ook voor onze Panton. We hebben die herwonnen grondstof in 2020 in productie genomen en sindsdien is dat één van onze hoofdassets geworden. Maar toch blijven we trouw aan het design van onze iconen.”
Een iconisch concept overleeft de gebruikers, generatie na generatie.”
- Els Huijgens, Vitra Marketing Manager Benelux
Design is geen doel maar een middel om functionaliteit te bereiken.
Het gebruik van ‘post-consumer polypropyleen’ was voor de consumenten of voor de onafhankelijke designers, grafisch kunstenaars en architecten geen voor de hand liggende keuze. Een Vitra stoel zal nooit nog maagdelijk wit zijn vanwege het ‘recyclageproces’ en dat vergt een gewijzigde mindset.
Het feit dat Vitra tegen 2030 een positieve ecologische footprint wil neerzetten en tegen dan alle producten circulair zullen zijn, moet die mentale attitude enkel versterken.
“Eigenlijk mag de materie niet bepalend zijn voor het resultaat,” voegt Els eraan toe. “Een concept dat de tijd moet doorstaan past zich aan zonder dat de functionaliteit daaronder leidt. Want het is die functionele typologie die ons wereldwijd neerzet als ontwerpers van ‘tijdloze' designmeubelen. Het is de functie die het design bepaalt en niet omgekeerd. En als het gebruiksgeschikte opzienbarend nieuw is, zijn dat de grootse momenten van het design. Bij al onze activiteiten staat duurzaamheid centraal. De lange levensduur van Vitra-producten is het resultaat van een combinatie van ontwerp, functie en kwaliteit. Een origineel is een partner voor het leven, die u misschien zelfs overleeft en dankbaar in huis zal worden genomen door de volgende generatie.”
B2Build Academy verenigt het volledige bouwteam. Want discipline-overschrijdend denken is de beste garantie voor toekomstgerichte oplossingen. B2Build Academy biedt kennis en inspiratie, trends en evoluties.
Word partner en zet proactief in op kennisdeling, samenwerking en dialoog tussen alle actoren binnen de bouwsector. Ontwikkel samen met niet-concurrentiële partners leadgenereratie op basis van gepersonaliseerde content rond referentieprojecten, hybride events en performante online marketing.
De Derde Long maakt deel uit van het B2Build Mediaplatform. Onze corporate partners onderschrijven de doelstellingen van B2Build, waarbij we ons richten tot de verschillende actoren in de bouwsector. Steeds met het oog op duurzame en circulaire ontwikkelingen of toepassingen in functie van samenleving en eindgebruiker.
Sluit gratis aan bij B2Build Academy en geniet van deze voordelen
- Toegang tot onze zes thematische bouwplatformen
- Deelname aan inspiratie-events rond actuele kennis uit de bouwsector
- Netwerking met het bouwteam
- Rechtstreeks contact met 60 fabrikanten