Wonen en werken in 2030
Maandag 21 oktober 2019
Van 17:30 tot 20:30
AuditoRium4, CommunicatieCampus,
Sint-Denijslaan 485, 9000 Gent
Wonen en werken in 2030
Hoe zullen we wonen en werken in 2030?
Hoe zal onze mindset evolueren en wat is de impact ervan op onze kantoren en woningen?
In 2030 zullen we nog niet op Mars wonen. De meeste dingen die in 2030 belangrijk gaan zijn, zijn op de een of andere manier nu al aanwezig in de maatschappij. We zien een enorme groei van het aantal singles in steden. 54% procent van de huishoudens bestaat uit één persoon. Dit heeft te maken met vergrijzing, maar zeker ook met een groot aantal twintigers en dertigers die perfect gelukkig zijn op hun eentje.
Twee derde van de wereldbevolking zal in steden leven. De grootste van deze ‘megacities’ zijn Tokio, Delhi, Shanghai, Mumbai en Beijing. Opvallend: allemaal Aziatische steden. Wie nog denkt dat de Verenigde Staten onze grootste influencer zal blijven, slaat de bal dus grondig mis. In het Westen zijn we nog bezig met drankautomaten, maar in Azië experimenteert Alibaba in samenwerking met Ford tegenwoordig al met automaten voor wagens. “Alles is mogelijk, zolang je het maar kunt bedenken”, vertelt Tom Palmaerts.
We gaan ook steeds meer naar een multiculturele samenleving. Tegen 2030 zijn er voorspellingen dat wereldwijd ¼ mensen moslim zijn… Wat vinden mensen uit andere culturen belangrijk op vlak van wonen, werken, distributie, veiligheid? Hierbij is niet enkel diversiteit, maar ook inclusiviteit een kernwoord. Hoe gaan we met zijn allen, niet alleen verschillende culturen maar ook verschillende generaties, samenleven.
We gaan veel kleiner en flexibeler moeten gaan wonen. Singles hebben het uiteraard lastiger op financieel vlak dan koppels. Een single betaalt evenveel als een koppel voor een badkamer. Hoe gaan we daar financieel aan tegemoet komen? Deze demografische trend zal een enorme impact hebben op de economie en vooral ook op de bouwsector. Gebouwen zullen kleiner, flexibeler, modulair en goedkoper moeten worden.
Voor elke job die verdwijnt, komen er 3,7 nieuwe jobs bij. In 2030 gaan we in België naar een overaanbod aan jobs en vacatures. Om dat werk op te vangen hebben we technologie nodig. Artificiële intelligentie en robots zullen ons moeten helpen om personeel te vervangen, maar ons slimmer en krachtiger maken. Om vlugger processen te begrijpen, zodat we met minder mensen al het werk kunnen verzetten.
Hoe zullen we wonen en werken in 2030?
Evolutie en retrospectie van werken - 1960 tot 2030 en de grote veranderingen
“Design is in eerste instantie een proces om tot een resultaat te komen. Door de juiste route te volgen en de juiste keuzes te maken, kom je op een eindpunt terecht”, vertelt Axel Enthoven.
Iedereen, zowel de opdrachtgever, de gebruiker, de financierder, als de mogelijkheden die er zijn moeten juist zijn. Het proces evolueert voortdurend en dient zich te baseren op een holistische aanpak. Probleemstellingen zijn nooit geïsoleerd en hangen af van wat er in de periferie gebeurt. Door deze te analyseren en stuk voor stuk aan te passen kun je zaken beginnen oplossen.
Traditie en verandering met elkaar verzoenen. – Axel Enthoven
“De toekomst wordt niet gebouwd op abrupte revoluties of trendbreuken, maar op het masseren van flexibiliteit die ons toestaat om traditie en verandering met elkaar te verzoenen”, aldus Enthoven. Dat technologie onze toekomst in een belangrijke mate zal kleuren is dus duidelijk. We evolueren van ‘form follows methodology’ & ‘form follows marketing’ naar ‘form follows high-tech.’
Richting 2030 evolueert technologie razendsnel. Draadloosheid, miniaturisering, verlichting, akoestiek, gezonde lucht… alles wordt beter. Toch mag technologie niet alleen de toekomst bepalen. Op emotioneel vlak zit je met andere aspecten waar rekening mee gehouden moet worden. We zijn van een vrij autoritaire maatschappij, waar arbeiders of bediendes zich aan een bepaalde discipline moeten houden, geëvolueerd naar een maatschappij waar ze meer ‘gepamperd’ worden. Door het overaanbod aan jobs op de arbeidsmarkt doen bedrijven er vandaag alles aan om werknemers te houden, dus alles wordt aangepast om de mensen langer bij eenzelfde onderneming te laten werken.
Design is in eerste instantie een proces.
Zonder arbeid, (re)creativiteit en ruimtes die beide stimuleren, kan een mens niet gelukkig zijn
We dienen steevast te kijken en te onderzoeken waar een persoon zijn gevoel van ‘purpose’ vindt. In veel gevallen is dat arbeid, omdat wij ons in dat geval inzetten en deel uitmaken van een groter geheel. Arbeid dient echter gecompenseerd te worden met recreativiteit. Met momenten en plaatsen waar je je voor een stuk terug kan opladen en je creativiteit kan terugvinden.
Richting 2030 zal het individu vooral zelf gaan bepalen waar zijn grenzen tussen wonen en werken liggen. We hebben de afgelopen jaren een grote beweging naar mobiel werken gezien. Werken waar en wanneer je maar wil. Voor sommigen werkt dit zeer goed, voor anderen totaal niet. Mensen dienen zich af te vragen hoeveel tijd ze op kantoor en hoeveel tijd ze thuis zullen spenderen om een duidelijke grens tussen werk en privé af te bakenen.
"De invasie van het thuiskantoor in onze privéomgeving met de soms bijhorende stylistische verkrachting door de wetgeving rond arbeidomstandigheden werd gevolgd door een verhuiselijking van de kantoren waardoor het voor sommigen nu gezelliger is op het werk dan thuis. Door virtueel en mobiel werken is werken tijd- en plaatsonafhankelijk geworden en toch heeft de mens een duidelijke scheiding nodig van de (ruimtelijke) beleving van werk en privé.” - Philip De Wulf
De Derde Long, de binnenruimtes van een gebouw, wordt alsmaar belangrijker. In de grote metropolen zien we dat de kwaliteit van de binnenlucht vaak beter binnen is dan buiten. Uiteraard zal in het bos gaan wandelen vanuit je kantoor niet snel geëvenaard kunnen worden, maar de verbondenheid met de natuur en de lucht die we inademen is cruciaal.
Design is de sleutel tot “do good, do well, do better"
Fotoreportage
Downloads
- Download de presentatie: Tom Palmaerts - Trendwolves - 21 oktober 2019
- Download de presentatie: Axel Enthoven - Yellow Window - 21 oktober 2019
- Download de presentatie: Philip De Wulf - Yellow Window - 21 oktober 2019
Programma 21 oktober 2019
Ontvangst
Wonen en werken in 2030
Tom Palmaerts is trendwatcher en keynote spreker. Als futurist gelooft hij sterk in de kracht van de volgende generatie. Jonge creatievelingen en ondernemers zorgen voor beweging. De meerderheid blijft ondergronds, maar sommigen van hen slagen erin een grote impact op bedrijven en organisaties uit te oefenen.
Evolutie en retrospectie van werken - 1960 tot 2030 en de grote veranderingen
Wonen en werken in 2030? "Dat technologie in een belangrijke mate onze toekomst zal kleuren is duidelijk, de groei is exponentieel. Toch mag technologie niet alleen onze stad van de toekomst bepalen. Design en ontwerp moeten holistisch gebeuren met oog voor natuur, samenwerken en leefbaarheid", aldus Axel Enthoven.
Op de avondsessie van De Derde Long licht Enthoven zijn visie op wonen en werken in 2030 toe, ondersteund door talloze voorbeelden uit zijn loopbaan.
Zonder arbeid, (re)creativiteit en ruimtes die beide stimuleren, kan een mens niet gelukkig zijn
"De invasie van het thuiskantoor in onze privéomgeving met de soms bijbehorende stylistische verkrachting door de wetgeving rond arbeidomstandigheden werd gevolgd door een verhuiselijking van de kantoren waardoor het voor sommigen nu gezelliger is op het werk dan thuis. Door virtueel en mobiel werken is werken tijd- en plaatsonafhankelijk geworden en toch heeft de mens een duidelijke scheiding nodig van de (ruimtelijke) beleving van werk en privé", aldus Philip De Wulf.
Aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden gaat De Wulf op de avondsessie van De Derde Long dieper in op de impact van design op hoe we anno 2030 zullen wonen en werken.
Culinair netwerkmoment
De avondsessie wordt u GRATIS aangeboden dankzij de partners van De Derde Long
B2Build Academy verenigt het volledige bouwteam. Want discipline-overschrijdend denken is de beste garantie voor toekomstgerichte oplossingen. B2Build Academy biedt kennis en inspiratie, trends en evoluties.
Word partner en zet proactief in op kennisdeling, samenwerking en dialoog tussen alle actoren binnen de bouwsector. Ontwikkel samen met niet-concurrentiële partners leadgenereratie op basis van gepersonaliseerde content rond referentieprojecten, hybride events en performante online marketing.
De Derde Long maakt deel uit van het B2Build Mediaplatform. Onze corporate partners onderschrijven de doelstellingen van B2Build, waarbij we ons richten tot de verschillende actoren in de bouwsector. Steeds met het oog op duurzame en circulaire ontwikkelingen of toepassingen in functie van samenleving en eindgebruiker.
Sluit gratis aan bij B2Build Academy en geniet van deze voordelen
- Toegang tot onze zes thematische bouwplatformen
- Deelname aan inspiratie-events rond actuele kennis uit de bouwsector
- Netwerking met het bouwteam
- Rechtstreeks contact met 60 fabrikanten