Technologische transformatie binnen het bouwteam. Bent u er klaar voor?

Maandag 20 mei 2019

Van 17:30 tot 20:30

AuditoRium4, CommunicatieCampus,
Sint-Denijslaan 485, 9000 Gent

header-jonathan-holslag

De snelle evolutie van technieken, internationale concurrentie en veranderende woonnoden vergen een innovatieve transformatie van de bouwbedrijven, maar ook van het bouwteam. Terwijl de bouwsector op technologisch vlak enigszins bezig is een inhaalbeweging te maken, wordt het steeds duidelijker dat nieuwe technologieën zoals 3D-printen, drones, smart glasses, virtual reality en big data vandaag stilaan hun intrede maken op de Belgische bouwwerven.

Bemeesteren wij de technologie, of bemeestert de technologie ons?

jonathan-holslag-de-derde-long

Niet enkel in de bouw, maar ook wereldwijd zien we een snelle technologische vooruitgang plaatsvinden. “Steeds meer mensen krijgen de indruk dat ze harder moeten werken en het werk wordt er door die technologische vooruitgang niet noodzakelijk interessanter op”, vertelt Jonathan Holslag. “Mensen moeten zelf ook het gevoel krijgen vooruitgang te maken, anders is het niet houdbaar.”

Technologie zou ons eigenlijk moeten toelaten om het werk dat niet interessant is routinematig uit te besteden aan robots of te laten overnemen door software. – Jonathan Holslag, VUB/De Vrijdaggroep

Technologische vooruitgang is dus geen doel op zich, maar een middel om zoveel mogelijk van onze talenten te ontwikkelen en te activeren om mee te bouwen aan een sterke samenleving, die creatief is en innovatief blijft. “We evolueren immers van productiviteit naar hyperproductiviteit”, aldus Jonathan Holslag. Hoewel er geen twijfel bestaat over het potentieel van nieuwe technologische innovaties moeten we kijken hoe deze zo accuraat mogelijk kan bijdragen aan de menselijke vooruitgang.

Bemeesteren wij de technologie of bemeestert de technologie ons?

De nieuwe koper – “Time is money? Money is time!"

Wannes-Vanspranghe-around-media-de-derde-long

Hoeveel ‘me-time’ neemt u wekelijks? Volgens Wannes Vanspranghe, CEO van Around Media, ligt het gemiddelde op 43 minuten per dag. Dit is de tijd die u voor uzelf neemt nadat alle huishoudelijke taken gedaan zijn en, bijvoorbeeld de kinderen in bed liggen. Tijd die u volledig kan besteden aan persoonlijke ontwikkeling of ontspanning. 30% van de bevolking heeft thuis echter geen ‘dedicated’ plek om tot rust te komen. Ruim 51% geeft aan dat de slaapkamer hun ‘relax’ plaats is.

Onder invloed van de technologische transformatie ziet Vanspranghe een evolutie op vlak van de gebruikte ruimtes in een woning. Dankzij de introductie van de radio werd de hotspot in een woning de tafel. Door de opkomst van de televisie maakte de tafel plaats voor de sofa. Anno 2019 gaan we echter nog een stapje verder.

Slimme, mobiele technologieën leiden tot ‘open plaatsen’. We zijn steeds geconnecteerd op het netwerk en dit van overal binnen onze woning. – Wannes Vanspranghe, Around Media

De vraag die zich dan stelt is of de bouwwereld al voldoende inspeelt op die steeds groter wordende digitale honger. Wie nog ‘traditioneel’ bouwt met een inkomhal en een afgesloten keuken is volgens Vanspranghe verkeerd bezig. Toekomstige klanten hebben ook geen tijd meer om tientallen bezoekjes te maken aan een vastgoedkantoor om de inrichting van hun woning te bepalen, dit is namelijk een inbreuk op hun ‘me-time’. Wannes Vanspranghe pleit daarom volop voor digitaal. Dankzij digitale woonconfiguratoren kunnen klanten in een mum van tijd hun woning volledig digitaal inrichten en vervolgens dankzij een 3D-model de look en feel ervaren, voor er een baksteen gelegd is.

Het belang van technologische transformatie binnen het bouwteam

1. De digitale woonconfigurator

stefanie-vanden-broucke

Klanten maken interieurkeuzes niet altijd meer in toonzalen. Gemiddeld besteden klanten nog steeds zo’n 30 uren aan het kiezen van de inrichting van een appartement, het bezoeken van toonzalen en gesprekken met interieurarchitecten. “Door de introductie van een digitale woonconfigurator werd dit bij CAAAP gereduceerd tot 3 uur”, aldus Stefanie Vanden Broucke van CAAAP.

Aan de hand van een walkthrough door een digitale woonconfigurator kan een klant, onder begeleiding van een interieurcoördinator, snel en makkelijk keuzes maken. De woonconfigurator geeft een realistisch beeld weer van de inrichting. Dankzij alle tools kan de klant verschillende zaken uitproberen en vergelijken. Zowel op vlak van afwerkingsmaterialen en kleuren zijn tal van personalisaties en upgrades mogelijk.  Gemaakte keuzes van de klant worden onmiddellijk aangepast in het 3D-model. Op het einde van de rit heeft de klant zo een totaaloverzicht van zijn keuzes met de totale meerprijs. Er zijn dus geen verrassingen.

Compact wonen, slim bekeken. – Stefanie Vanden Broucke, CAAAP

stefanie-vanden-broucke

Ook voor de aannemer brengt zo’n digitale woonconfigurator zijn voordelen mee. Door de grote repetitie kan er sneller en efficiënter gewerkt worden. De uitvoeringstermijn wordt korter waardoor de vaste kost ook lager ligt. De foutenlast is daardoor ook minder en de nazorg kleiner.

2. Het gebruik van VR & AR om de klantbeleving te verbeteren

joery-michiels-Bostoen-De-Derde-Long

“Over 10 jaar denken wij dat wonen en bouwen sterk zal veranderen”, stelt Joery Michiels van de Bostoen Groep. “Wij geloven heel sterk dat bouwen eerder assembleren zal worden.Vandaar zetten wij nu al in op het verder automatiseren, robotiseren en digitaliseren van onze onderneming.”

De toekomst van wonen is Smart, Small & Sustainable. Joery Michiels, Bostoen Groep

Dankzij slimme technologieën kunnen we het wooncomfort verhogen waardoor we kleiner en duurzamer kunnen gaan wonen. Dit komt zowel het klimaat, de mens en de maatschappij ten goede. “Een penthouse wordt de nieuwe villa”, aldus Joery Michiels.

De digitale transformatie bij Bostoen Groep startte zo’n 2,5 jaar geleden en werd integraal doorgetrokken in de organisatie. De nieuwe website werd gekoppeld aan een AI chatbot om potentiële klanten ook tijdens sluitingsdagen te woord te staan. De introductie van digitale woonconfiguratoren biedt mogelijkheid tot een VR of AR-beleving en zorgt ervoor dat ook sales & marketing nu losgekoppeld worden van tijd en ruimte. “Toch blijft ook persoonlijk contact van primordiaal belang”, aldus Joery Michiels. Dankzij de digitale transformatie hebben verkopers meer tijd om een goede relatie met de klant op te bouwen.

Technologische transformatie bij Bostoen

geoffrey-giet-agence-rosseel-de-derde-long

“Waar de woningzoeker zich bevindt, wordt onbelangrijk”, stelt Geoffrey Giët van Agence Rosseel. “Hij kan zijn zoektocht initiëren in het kantoor en verderzetten thuis, of omgekeerd. In real time krijgt hij een overzicht van de beschikbare panden waarvoor hij meteen, zonder poespas, een plaatsbezoek kan initiëren.”

We hebben allemaal last van uitstelgedrag, maar nu is het tijd om te schakelen! – Geoffrey Giët, Agence Rosseel

Organisatie en communicatie moeten één zijn. Agence Rosseel implementeerde daarom het principe ‘Service Design Thinking’: een holistische, klantgerichte benadering die ontwerp-principes en processen gebruikt om voelbaar betere services dan de concurrenten te ontwikkelen. Empathisch begrip opbrengen voor klantbehoeften is hierbij altijd het startpunt. De customer journey staat hierbij centraal.

geoffrey-giet-agence-rosseel-digitale-kiosk

Concreet vertaalde Agence Rosseel deze strategie in de digitale kiosk. De nieuwe generatie huurders is opgegroeid in een digitale omgeving. Als ze iets willen huren, verwachten ze meteen feedback. In het oude systeem was er veel heen-en-weergeloop, maar dankzij de introductie van de digitale kiosk is die tijd passé. Het hele proces voor het vinden van een woning werd voor de zoeker gedigitaliseerd.

De klant krijgt een overzicht van de beschikbare panden en kan meteen een plaatsbezoek reserveren, zonder tussenkomst van een makelaar of medewerker. Resultaat? Gedaalde interacties, maar grotere kwaliteit. Gedaalde doorlooptijd door een beter beheer van de bezoekstrategie en tot slot een stijging in de rankings op Google en Facebook met als gevolg een spectaculaire groei van het organisch webverkeer.

Technologische transformatie bij Agence Rosseel

4. AVALON. Van 2D naar 3D

nina-timmermans-reynaers-aluminium

BIM zorgde er mede voor dat architecten de omschakeling maakten van 2D naar 3D. Sinds 2 jaar stelt Reynaers Aluminium zijn AVALON VR-ruimte ter beschikking aan bouwteams om door hun 3D-modellen te navigeren. Dit laat opdrachtgevers, architecten en ingenieurs toe om gebouwen onweerlegbaar te beoordelen, te evalueren en om uit een uitgebreid productprogramma de juiste keuze te maken voor hun specifieke gebouwontwerp. “Deze doorgedreven visualisatie en uitdetaillering is ondertussen een dagelijkse praktijk geworden in de projectwerking van Reynaers en in het beslissingsproces met de bouwteams”, vertelt Nina Timmermans.

Digitale services en doelgerichte visualisatietools brengen snelheid in het beslissingsproces. – Nina Timmermans, Reynaers

nina-timmermans-reynaers-de-derde-long

Hoe werkt het nu precies? AVALON is een fysieke, hoogtechnologische VR-simulatieruimte waar gelijktijdig op vijf wanden wordt geprojecteerd. Bezoekers wanen zich hierdoor daadwerkelijk in het project en ze kunnen er zich ook in voortbewegen. Gespecialiseerde 3D brillen registreren de bewegingen en controleren de real-time verwerking van de projecties. Om de beleving extra levendig te maken, worden de beelden in hoge resolutie gerealiseerd door 25 projectoren die gebruik maken van hoogstaande lasertechnologie.

De technologische transformatie

Op de avondsessie werd al snel duidelijk dat er geen ontkomen is aan de opkomst van nieuwe technologieën in de bouwsector. Dat levert het bouwteam veel kansen op. Virtual Reality, 3D-printing, smart glasses en drones veranderen de manier waarop we bouwen, kopen en verkopen.

Fotoreportage

de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam
de-derde-long-technologische-transformatie-binnen-het-bouwteam

Programma 20 mei 2019

17 30

Ontvangst

18 00

Bemeesteren wij de technologie of bemeestert de technologie ons?

Jonathan Holslag, professor internationale betrekkingen aan de VUB en lid van denktank de Vrijdaggroep, gaat diep in op de impact van technologische vooruitgang op de mens. Hoewel er geen twijfel bestaat over het potentieel van de technologische vooruitgang, blijft het belangrijk om te kijken hoe die zo goed mogelijk kan bijdragen aan de menselijke vooruitgang. Zoals het er nu uitziet zou de mens zich in slechts enkele decennia weleens kunnen bevrijden van de mentale arbeid en deze overlaten aan externe intelligentie, dankzij de combinatie van robots en artificiële intelligentie. Dit levert kansen op, maar stelt de samenleving voor een bijzonder moeilijke evenwichtsoefening, namelijk “Bemeesteren wij de technologie of bemeestert de technologie ons?”

En dan nu de praktijk. Wat is de meerwaarde voor het bouwteam?

Wannes Vanspranghe is CEO van de Gentse vastgoed scale-up Around Media. Hij stond mee aan de wieg van het cloudplatform Prompto, die ondernemingen een VR-omgeving biedt waar ontwerpers en bouwpromotoren hun kunsten kunnen vertonen. Aan de hand van een aantal praktijkcases gaat hij dieper in op het potentieel van nieuwe technologieën in de bouwsector. “Technologie maakt ondernemen vaak eenvoudiger, maar de concurrentie komt nu wel uit de hele wereld.”

Praktijkcases

  • Bostoen – Virtual Reality
    Joery Michiels legt uit hoe Bostoen naast zijn generieke configuratoren nu ook project specifieke Virtual Reality en Augmented Reality configuratoren inzet  in bij de aankoop van een woning of appartement.

 

  • CAAAP – Digitale woonconfigurator
    Stefanie Vanden Broucke licht toe hoe CAAAP SmartOne woningen van binnen naar buiten ontwikkelde. Via de woonconfigurator kan je de woning virtueel volledig doorwandelen en in enkele klikken de look en feel bepalen. Gemaakte keuzes worden onmiddellijk aangepast in het 3D model en je krijgt meteen ook het kostenplaatje te zien.

 

  • Vastgoed Rosseel – De digitale kiosk

    Geoffrey Giet van Agence Rosseel is een begrip in de Gentse woningmarkt. Hij vertelt hoe het uniek digitaal kioskkantoor in het hartje van Gent de vastgoedwereld verandert. Waar de woningzoeker zich bevindt, wordt onbelangrijk. Hij kan zijn zoektocht initiëren in het kantoor en verderzetten thuis, of omgekeerd. In real time krijgt hij een overzicht van de beschikbare panden waarvoor hij meteen, zonder poespas, een plaatsbezoek kan initiëren.

 

  • Reynaers - AVALON
    BIM zorgde er mede voor dat architecten de omschakeling maakten van 2D naar 3D. Sinds 2 jaar stelt Reynaers Aluminium zijn AVALON VR-ruimte ter beschikking aan bouwteams om door hun 3D-modellen te navigeren. Dit laat opdrachtgevers, architecten en ingenieurs toe om gebouwen onweerlegbaar te beoordelen, te evalueren en om uit het uitgebreide productprogramma van Reynaers de juiste keuze te maken voor hun specifieke gebouwontwerp. Nina Timmermans vertelt hoe deze doorgedreven visualisatie en uitdetaillering  ondertussen een dagelijkse praktijk geworden is in de projectwerking van Reynaers en in het beslissingsproces met de bouwteams. Uit meer dan 500 AVALON bezoeken selecteerde Reynaers de meest interessante cases.

     
20 30

Culinair netwerkmoment

De avondsessie wordt u GRATIS aangeboden dankzij de partners van De Derde Long

B2Build Academy verenigt het volledige bouwteam. Want discipline-overschrijdend denken is de beste garantie voor toekomstgerichte oplossingen. B2Build Academy biedt kennis en inspiratie, trends en evoluties.

Onze bouwpartners

Knauf
Vitra
Multiline
Tarkett
Gyrex - Strong ecologic fireproof design
Interalu LCC
Somati Systems
Geberit
Panasonic Heating & Cooling Solutions
Nico
Aesy Liften

Word partner en zet proactief in op kennisdeling, samenwerking en dialoog tussen alle actoren binnen de bouwsector. Ontwikkel samen met niet-concurrentiële partners leadgenereratie op basis van gepersonaliseerde content rond referentieprojecten, hybride events en performante online marketing.

Onze kennispartners

Buildwise
VK architects+engineers

Onze corporate partners

Trevion
ING
Claerhout Communicatiehuis

De Derde Long maakt deel uit van het B2Build Mediaplatform. Onze corporate partners onderschrijven de doelstellingen van B2Build, waarbij we ons richten tot de verschillende actoren in de bouwsector. Steeds met het oog op duurzame en circulaire ontwikkelingen of toepassingen in functie van samenleving en eindgebruiker.

Sluit gratis aan bij B2Build Academy en geniet van deze voordelen

  • Toegang tot onze zes thematische bouwplatformen
  • Deelname aan inspiratie-events rond actuele kennis uit de bouwsector
  • Netwerking met het bouwteam
  • Rechtstreeks contact met 60 fabrikanten