HR & Architectuur – Over design, productiviteit en healing offices
Maandag 19 november 2018
Van 17:30 tot 20:30
Auditorium4, CommunicatieCampus,
Sint-Denijslaan 485, 9000 Gent
De werknemer kiest, en de fysieke ruimte speelt daarbij een cruciale rol. De principes van Het Nieuwe Werken staan op een kantelpunt. De technologische revolutie heeft ertoe geleid dat men altijd en overal kan werken of bereikbaar kan zijn, maar dat heeft aan de andere kant ook een onevenwicht veroorzaakt. Design en architectuur hebben de verantwoordelijkheid om de balans binnen de werkomgeving terug te brengen.
Jan Denys, Director Corporate Communications and Public Affairs bij Randstad, vervult door de combinatie van zijn academische en professionele achtergrond een belangrijke rol als expert op de arbeidsmarkt. De economie boomt. De traditionele werknemer heeft meer keuze. Er is meer evenwicht gekomen. De werknemer kiest zelf meer bij welke werkgever hij wil gaan werken. De werknemer maakt zijn keuze op basis van vier belangrijke factoren: werkzekerheid, afstemming werk-privé, salaris & extra legale benefits en de werksfeer. De werksfeer is een breed begrip waarbij het belang van een aangepaste werkomgeving niet onderschat kan worden. Employer branding gaat om je identiteit als werkgever en het imago dat je uitstraalt. Een sterk hoofdkantoor speelt hierbij een sterke, positieve rol.
Grote landschapsbureaus zijn op hun retour. Om stimulerende werkplekken te creëren is er een mindswitch nodig. – Jan Denys, Randstad
Toch moeten we opletten dat we ons niet laten misleiden door te hoge verwachtingen, waarschuwt Jan Denys. Als het beter gaat, nemen de verwachtingen van de mensen toe. Ze passen zich snel aan de nieuwe standaard aan en kunnen zich moeilijk inbeelden hoe het er 10 jaar geleden aan toe ging.
Een sterk hoofdkantoor speelt een belangrijke rol bij employer branding
Healing Office®
“Wat als we alles van het nieuwe werken op een zijspoor zetten en ontwerp focussen op het terugbrengen van mensen in de natuurlijke balans?” Dat is het uitgangspunt van Coen Van Dijck en Anicee Bauer van D/DOCK. Door de technologische revolutie hebben we de mogelijkheid om altijd en overal te werken, maar dit heeft geleid tot een verstoorde werk-privé balans. Als we de balans verbeteren op de werkvloer, dan leidt dit tot gelukkige en gezonde medewerkers, waardoor het succes van het bedrijf en de productiviteit van de werknemers automatisch verhoogd wordt.
Waarom in de massa meelopen als je outstanding kan zijn? – D/DOCK
Ontwerp dat focust op geluk en gezondheid van mensen levert volgens D/DOCK vaak de volgende reactie op: ‘Geluk? Dat doe je maar thuis’. Maar wanneer een werkomgeving geluk en gezondheid stimuleert en iets wordt om mensen aan te trekken, dan zullen werknemers veel meer engagement tonen in hun werkomgeving. Balans is gelijk aan business. Om balans in een werkomgeving te brengen moeten ontwerpers rekening houden met fysieke activiteit. Waarom geen logische communicatieroutes voorzien, zodat er minder meetings en mails nodig zijn, maar gewoon meer spontaan met elkaar gepraat wordt? Of waarom geen plek voorzien waar mensen vijf minuutjes ‘offline’ kunnen gaan om opnieuw energie op te doen dankzij een powernap? Het antwoord waarom dit nog niet ingeburgerd is, situeert zich in de werkcultuur. ‘Cultuur houdt bepaald gedrag tegen of laat bepaald gedrag toe, omdat het nu eenmaal de norm is’, aldus D/DOCK. Een werkcultuur kan een ontwerp maken of kraken. Als een ontwerp niet aangepast is aan de noden van de werkcultuur, dan heeft het ontwerp afgedaan. D/DOCK pleit er dan ook voor dat ontwerpers geen genoegen mogen nemen met wat we zien, denken te kennen of denken te weten. We moeten het volledige plaatje voor ogen zien en begrijpen voor wie we ontwerpen.
Cultuur kunnen we vergelijken met een ijsberg: een deel ervan is zichtbaar, maar het grootste deel zien we niet. – D/DOCK
Design kan medewerkers aantrekken, gezond en gelukkig maken. Maar wat zorgt dat medewerkers blijven is de company mission, integriteit en goed leiderschap. Organisatie en design moeten samenkomen om een effect te hebben. Het ene kan niet zonder het andere.
Werkcultuur kan een ontwerp maken of kraken
Total Workplace Innovation
Prepared Mind gelooft dat échte verandering enkel kan voortkomen uit een samenspel van participatieve verandering, organisatie-ontwerp en slim werkplekontwerp, waarbij de volledige complexiteit van een organisatie als systeem in rekening wordt gebracht. Het gaat hierbij niet enkel over mooie kantoorgebouwen. De echte uitdaging ligt op de organisatie van het werk. Organisaties eenvoudiger, platter, klantgerichter bouwen en mensen echt de kans geven om te groeien. Benny Corvers haalt een Formule1 pitstop aan als voorbeeld voor organisatie van werkplekken in de toekomst: kleine betrokken teams van mensen die samen iets belangrijk vinden en weten waarom ze er zijn. Op het einde van de dag gaat het niet om hoeveel banden er zijn vervangen, maar om winnen of verliezen. Gelukkige, productieve werknemers zijn betrokken werknemers.
Elk goed ontwerp is een maatpak gekocht op de groei
De TWIN (Total Workplace Innovation) aanpak van Prepared Mind kan ook toegepast worden op scholen. Zo hielp Prepared Mind scholengroep ADITE (Aarschot, Diest en Tessenderlo) om zich nog warmer te organiseren. Iedere school in Vlaanderen wil wel inzetten op talent en verbinding maken met de kinderen, maar scholengroep ADITE wou dat deze visie echt zichtbaar en tastbaar werd, ook ruimtelijk. Hiervoor werden de leerkrachten en leerlingen van het begin af aan mee betrokken in het ontwerp. Het resultaat is een school ontworpen voor en door leerlingen. Veranderteams samengesteld uit vertegenwoordigers van leerkrachten, leerlingen en ouders, zorgen ervoor dat leerlingen niet niet langer ingedeeld worden in klaslokalen, maar in communities met bijhorende gebouwen. Op die manier wordt het mogelijk om onderwijs beter af te stemmen op de noden, talenten, interesses en competenties van leerlingen en zo beter aan te sluiten bij hun ontwikkeling.
Visie tastbaar en voelbaar maken door participatieve verandering
Fotoreportage
Downloads
- Download de presentatie: Director Corporate Communications and Public Affairs Randstad Jan Denys
- Download de presentatie: Partner & Managing Director D/Dock Coen Van Dijck en Anicee Bauer
- Download de presentatie: Co-founder Prepared Mind Benny Corvers en Gert Van Passel
Programma 19 november 2018
Ontvangst
De werknemer kiest
Jan Denys, Director Corporate Communications and Public Affairs bij Randstad, deelt zijn bevindingen over de relatie tussen HR & architectuur en employer branding. Hij onderstreept hoe kantoorgebouwen een belangrijke bijdrage leveren aan het vormen van een sterk merk, maar ook aan het welzijn van de werknemer.
Healing office®
Architect Coen Van Dijck en omgevingspsychologe Anicee Bauer van de Nederlandse designstudio D/DOCK en bedenkers van het concept Healing Office® duiken diep in de organisatiestructuur van organisaties. Ze toetsen af hoe minimale architecturale aanpassingen een groot verschil maken.
Total Workplace Innovation
Oprichter van ontwerp- en adviesbureau Prepared Mind Benny Corvers en algemeen directeur van scholengroep Adite Gert Van Passel lichten toe hoe alleen de organisaties die vandaag de werkplek heruitvinden, morgen in staat zullen zijn om mensen in beweging te brengen. Bij ontwerpbeslissingen moet maximaal het verband gelegd worden tussen de organisatiestructuur en de infrastructuur. Alleen op die manier kan je een werkplek creëren die mensen echt van hun stoel haalt.
Netwerking met pastabuffet
B2Build Academy verenigt het volledige bouwteam. Want discipline-overschrijdend denken is de beste garantie voor toekomstgerichte oplossingen. B2Build Academy biedt kennis en inspiratie, trends en evoluties.
Word partner en zet proactief in op kennisdeling, samenwerking en dialoog tussen alle actoren binnen de bouwsector. Ontwikkel samen met niet-concurrentiële partners leadgenereratie op basis van gepersonaliseerde content rond referentieprojecten, hybride events en performante online marketing.
De Derde Long maakt deel uit van het B2Build Mediaplatform. Onze corporate partners onderschrijven de doelstellingen van B2Build, waarbij we ons richten tot de verschillende actoren in de bouwsector. Steeds met het oog op duurzame en circulaire ontwikkelingen of toepassingen in functie van samenleving en eindgebruiker.
Sluit gratis aan bij B2Build Academy en geniet van deze voordelen
- Toegang tot onze zes thematische bouwplatformen
- Deelname aan inspiratie-events rond actuele kennis uit de bouwsector
- Netwerking met het bouwteam
- Rechtstreeks contact met 60 fabrikanten