De milieuthematiek oprecht behandelen

Samme Van Eenoo
Project Advisor Vlaanderen
Samme Van Eenoo van Knauf

De milieuthematiek globaal en oprecht behandelen komt er onvermijdelijk op neer dieper in te gaan op een reeks onderwerpen zoals de recyclage, de luchtkwaliteit of het gebruik van de natuurlijke hulpbronnen.  

De trend om de milieu-impact van elke activiteit te beperken, of het nu om een economische dan wel een sociale activiteit gaat, is tegenwoordig transversaal en onomkeerbaar. De opkomst van tal van ecolabels is daar een onweerlegbaar bewijs van, ongeacht de betrokken gebieden.

De bouwsector er vandaag toe aangezet om zijn verantwoordelijkheid op te nemen, en een belangrijke rol te spelen in de ontwikkeling van de huidige productie- en bouwwijzen. Als wereldleider op het gebied van afwerking en isolatie heeft de Knauf Groep deze aanpak onherroepelijk in zijn globale ontwikkelingsstrategie geïntegreerd. Hiermee zorgt het bedrijf er actief voor dat er gezonde producten van hoge kwaliteit op de markt worden gebracht, wat blijk geeft van engagement ten gunste van het milieu en de gezondheid van de burgers. De firma Knauf ontwikkelt en verkoopt innovatieve materialen en systemen. Deze producten passen zich op intelligente en flexibele wijze aan aan bouwsystemen die voortdurend in ontwikkeling zijn, en stellen ontwerpers in staat om goed functionerende en comfortabele ruimten te creëren.

Knauf integreert reeds decennialang een verantwoordelijke milieuaanpak binnen zijn interne ontwikkelingsstrategie. Deze aanpak begint bij de aanvoer van grondstoffen en eindigt bij de recyclage van afgedankte producten. Ons engagement voor uw omgeving heet sinds kort Knauf Blue. Of het nu gaat over het behalen van een bepaald label of het verduurzamen van logistieke processen, voor ieder nieuw vooropgesteld objectief hanteren we de Knauf Blue Filosofie. Dit vierluik vangt aan met Approach. Hierbinnen proberen we ons de juiste vragen te stellen. Bijvoorbeeld, wat is de impact van het gebruik van een bepaald product op het milieu? Hierna vangen we aan met de nodige studies om zo de te pistes ter verbetering van bepaalde producten, diensten of processen te traceren en te bepalen. 

Daarna bepalen we onze Strategy. Nadat we een oplossing hebben gevonden voor de verschillende pistes, valoriseren we dit via erkende (product)labels zoals CradleToCradle, IBR, enz.

Hierna maken we onze aanpak wereldkundig aan de hand van academisch onderbouwde communication. Één van de fora waar u alles te weten komt over onze aanpak, is knauf-blue.be. Daarnaast gebruiken we ook andere interne en externe communicatiekanalen en –fora, waaronder De Derde Long, Cap 2020, enzoverder om onze visie te delen.

Tenslotte reiken onze Ambitions erg ver. Een aantal concrete stappen die we ondertussen genomen en bereikt hebben, zijn onder andere productlevering per boot rechtstreeks op de werf, het IBR label behaalt voor MP 75 en ECOfin, enz.
 

  • Wenst u meer te weten te over de duurzame filosofie van Knauf Blue, contacteer dan Samme Van Eenoo: LinkedIn
Knauf logo

Al van bij zijn oprichting is Knauf een onmisbare speler binnen het domein van de afwerking. Het bedrijf is blijven evolueren en innoveren, en heeft zich voortdurend onderscheiden in de loop van een geschiedenis die wordt gekenmerkt door een aaneenschakeling van vruchtbare samenwerkingen.

Gerelateerde cases

B2Build Academy verenigt het volledige bouwteam. Want discipline-overschrijdend denken is de beste garantie voor toekomstgerichte oplossingen. B2Build Academy biedt kennis en inspiratie, trends en evoluties.

Onze bouw partners

Knauf
Vitra
Multiline
Tarkett
Gyrex - Strong ecologic fireproof design
Interalu LCC
Somati Systems
Geberit
Lumac Signs
Panasonic Heating & Cooling Solutions

Word partner en zet proactief in op kennisdeling, samenwerking en dialoog tussen alle actoren binnen de bouwsector. Ontwikkel samen met niet-concurrentiële partners leadgenereratie op basis van gepersonaliseerde content rond referentieprojecten, hybride events en performante online marketing.

Onze kennispartner

Buildwise
VK architects+engineers

Onze corporate partners

Trevion
ING
Claerhout Communicatiehuis

De Derde Long maakt deel uit van het B2Build Mediaplatform. Onze corporate partners onderschrijven de doelstellingen van B2Build, waarbij we ons richten tot de verschillende actoren in de bouwsector. Steeds met het oog op duurzame en circulaire ontwikkelingen of toepassingen in functie van samenleving en eindgebruiker.

Sluit gratis aan bij B2Build Academy en geniet van deze voordelen

  • Toegang tot onze zes thematische bouwplatformen
  • Deelname aan inspiratie-events rond actuele kennis uit de bouwsector
  • Netwerking met het bouwteam
  • Rechtstreeks contact met 60 fabrikanten